405 T16 Grand Raid

De 405 T16 Grand Raid een nieuw ontwikkelde auto van Peugeot maar waar werd deze auto nou voor gebruikt en in welke Rally’s werd deze auto gebruikt lees snel meer hierover.

De zojuist genoemde modellen waren overigens niet de eerste 4×4’s in de 405-serie.
Reeds eerder ontwikkelde Peugeot de T16 Grand Raid voor de rally Parijs-Dakar.
In feite was dat een verder ontwikkelde uitvoering van de begin 1987 zo succesvolle 205.
Peugeot nam in 1988 met vier auto’s deel aan deze woestijnrally: twee nieuwe 405’s en twee 205’s, die in feite als snelle servicewagens moesten gaan dienen. Deze auto’s waren niet bedoeld voor normaal gebruik om bijvoorbeeld hiermee op vakantie te gaan met je dakdrager en dakkoffer.
De 405’s werden bestuurd door Ari Vatanen en Henri Pescarolo, terwijl Juha Kankkunen en Alain Ambrosino in de 205’s reden.
Verder zette Peugeot nog 60 man in met een vliegtuig, twee kleine volgwagens en zes vrachtauto’s.
Alles verliep prima, tot aan die merkwaardige ochtend in de Malinese stad Bamako, toen de wagen van Vatanen werd gestolen.
Er werd een losgeld van bijna anderhalve ton voor de auto gevraagd, maar men vond niemand op de afgesproken plaats.
De rally ging intussen van start.

peugeot 205 t16 vatanen montecarlo 1985 2 300x205 -

Na tweeënhalf uur vond men de 405 onbeschadigd terug aan de rand van de stad.
Vatanen ging achter de karavaan aan en eindigde de etappe na een lange inhaalrace op de achtste plaats en bezette de tweede plaats in het algemeen klassement.
De sportcommissarissen besloten hem echter te diskwalificeren.
Teamchef Jean Todt protesteerde, maar dat mocht niet baten.
Daarom wendde hij zich tot de Franse autosportfederatie, die de zaak weer doorgaf aan de FISA.
Voorlopig mocht de 405 de volgende dag van start.
Twee dagen later echter liet de FISA weten dat ‘voorwaardelijke deelname in afwachting van de uitslag van beroep’ niet mogelijk was.
Daardoor werd Vatanen het verder rijden onmogelijk gemaakt.
De hele affaire leek een wraakneming te zijn van Jean-Marie Balestre, de FISA-voorzitter, voor het feit dat Peugeot het had gewaagd tegen de FISA te procederen toen deze organisatie de Groep B-rallywagens – waartoe de 205 T16 behoorde – in de ban deed.
Het gevolg was dat Juha Kankkunen in een 205 de officiële winnaar werd.
In Dakar aangekomen reed hij zijn 205 na afloop zonder te stoppen over het erepodium.
Hij negeerde de officials en voegde zich 100 m verderop bij de 405 van Vatanen.
De auto’s werden naast elkaar geplaatst en het publiek huldigde beide Peugeot-rijders.

Parijs Dakar

In 1989 was Peugeot weer van de partij bij de rally Parijs-Dakar en opnieuw speelde zich een merkwaardig tafereel af.
De Fin Ari Vatanen ging in de proloog met zijn 405 in de fout en maakte een koprol die hem kostbare tijd kostte.
In de tweede 405 zat de ervaren Belgische rijder Jacky Ickx aan het stuur.
Die zag toen zijn kans schoon en behield in de proloog lange tijd de leiding.
De Fin gaf zijn auto echter dusdanig ‘de sporen’ dat de Belg, in zijn haast om voor te blijven, een gat in de route over het hoofd zag.
Vervolgens ging de service-205 van Fréquelin over de kop, de achterwielophanging brak en de 205 legde die dag de laatste 50 km af als een soort krab.
Het werd Jean Todt allemaal een beetje te gortig.
Hij gooide een munt van 10 frank op: kop voor Ickx en munt voor Vatanen.
Deze oplossing, waarbij door tossen een besluit werd geforceerd, werd door velen als onsportief beschouwd.
Tactisch gezien was die oplossing echter wel juist.
Vatanen was de gelukkige en won de rally.
Jacky Ickx zat krap vier minuten achter de Fin. Hun voorsprong op nummer drie bedroeg bijna vier uur.
De twee service-205’s met Fréquelin en Wambergue eindig-den als vierde en achtste.

Bekijk anders deze video over de Peugeot 405 Turbo-16:

Bron:

Peugeot 405 Turbo-16

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.